افزایش خط ریلی جدید در شبکه راه‌آهن ایران

تا تیر ماه 1400، 649 کیلومتر خط ریلی جدید به شبکه راه آهن ایران اضافه می شود

در خرداد و تیر ماه ۱۴۰۰، خطوط راه آهن  بستان‌آباد-تبریز، یزد-اقلید، زاهدان-خاش، رشت-کاسپین و همدان-سنندج به شبکه ملی راه‌آهن ایران افزوده خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مهندسی ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت یازدهم و دوازدهم (تدبیر و امید) در طول ۸ سال دوره کاری خود، جهت توسعه شبکه ریلی کشور اقدامات وسیعی انجام داده است. طی این مدت، مراکز استان های همدان، رشت، کرمانشاه، ارومیه و تبریز به شبکه ریلی کشور متصل شده و تا پایان امسال استان‌های اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی نیز دارای خط آهن خواهند شد. مهندسی ایران

توسعه خطوط راه آهن

پروژه‌های ریلی همچنان ادامه دارند و به عنوان مثال راه‌آهن چابهار-زاهدان به سرعت در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۰ و یا حداکثر اوایل سال بعد به بهره‌برداری برسد. تکمیل این خط در کنار احداث خط رشت-آستارا مسیر ریلی شمال-جنوب را تکمیل کرده و با اتصال حوزه اقیانوس هند به جمهوری آذربایجان، روسیه و شمال اروپا نقش مهمی در آینده ترانزیت کشور خواهد داشت.

به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اقدامات دولت تدبیر و امید در این حوزه سبب توسعه خطوط راه‌آهن کشور به میزان ۴۰ درصد تا سال ۹۹  شد و انتظار می‌رود که این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد برسد.

توسعه خطوط راه آهن اکنون با ۵ پروژه ریلی در حال اجرا در شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور ادامه دارد که تا پایان این دولت به مرحله ی بهره برداری می رسد. با افتتاح این طرح‌ها ۶۴۹ کیلومتر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد.

راه آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر

راه آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر اولین پروژه ای است که با هدف جابه‌جایی سالیانه  ۴ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری، تکمیل کریدور ریلی شمال شرقی-جنوب غربی و کاهش ۳۱۰ کیلومتری مسیر ریلی و احیای بندر خشک، معادن سنگ آهن کنستانتره اسمالون، خاک نسوز آماکو و قلدسپات چغاک سرخ تعریف شده است. این طرح اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان تا خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

راه آهن بستان‌آباد-تبریز به طول ۴۴ کیلومتر

راه آهن بستان‌آباد-تبریز به طول ۴۴ کیلومتر پروژه بعدی است که به منظور جابه‌جایی سالانه یک میلیون نفر مسافر و ۲ میلیون تن بار در سال اول، بهبود شبکه ریلی و کریدور شرق به غرب کشور، تسهیل ترانزیت و جابجایی کالا و مسافر و کمک به فرآیند تولید در منطقه احداث می‌شود. پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۴ درصد و اعتبار باقی مانده آن ۳۰۰ میلیارد تومان است و انتظار می‌رود در خردادماه به بهره‌برداری برسد.

راه‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر

پروژه دیگر راه‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر است که جابه‌جایی سالانه ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲.۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری را موجب می‌شود. با توجه به تولید مصالح سیمان، تراورس، ریل، ادوات و حجم عمده مصرف در این پروژه، پیشبرد پروژه در امر تولید در منطقه و کشور بسیار تاثیرگذار است. تمام اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی آن اکنون ۷۰ درصد است. این خط آهن نیز در خردادماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

راه آهن همدان-سنندج با طول ۱۵۰ کیلومتر

راه آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر در تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه به تخصیص ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تسهیل جابه‌جایی حدود ۲.۹ میلیون تن بار و محصولات کشاورزی در استان کردستان و تسهیل جابه‌جایی بار در معادن سنگ و پوکه معدنی قروه، پتروشیمی باختر سنندج و تولیدات شهرک صنعتی دهگلان از اهداف این پروژه است. با تکمیل این خط، استان کردستان نیز به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

راه‌آهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر

احداث راه‌آهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر پنجمین و آخرین پروژه ریلی است که در تیرماه و تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد. جابه‌جایی سالیانه ۵ میلیون تن بار و ۱.۴ میلیون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداری، تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب و اتصال خلیج فارس و دریای عمان به دریای خزر، تسهیل ترانزیت و جابجایی کالا و مسافر، جذب بار از کشورهای همسایه شمالی و بهبود فرآیند حمل‌ونقل کالا برای کمک به امر تولیدات درون استانی و منطقه از اهداف این پروژه است. این طرح اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل به تخصیص ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *