تاثیرگذاری بندر چابهار در مناسبات تجاری بین‌المللی

تاثیرگذاری بندر چابهار در مناسبات تجاری بین‌المللی

عبدالرحیم کُردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، با اشاره تاثیرگذاری بندر چابهار در مناسبات تجاری بین‌المللی، بر اهمیت زنجیره حمل و نقل کالا در توسعه تجارت تاکید کرد و گفت: در طرح جامع لجستیک، بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک کشور است و این امر اهمیت راهبردی آن را بیشتر می‌کند. مهندسی ایران

تاثیر گذاری منطقه آزاد چابهار

وی علاوه بر اشاره به ضرورت توسعه خدمات لجستیکی و حمل و نقلی در بندر چابهار، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در بندر چابهار علاقه مند هستند و کسانی که قصد دارند با آسیای میانه کار کنند، به دلیل ویژگی‌های استراتژیک این منطقه به خصوص در حوزه ی اقتصاد و امنیت، ناچار به در نظر گرفتن چابهار در مناسبات و تعاملات تجاری خود هستند.

کُردی افزود: میزان توانایی ما در هم افزایی با سرمایه‌گذاران و رسیدن به اهداف اقتصادی مورد نظر، هنر دولت، سیاستمداران و مسئولان کشور است. در 2 دهه گذشته فضایی به وجود آمده است و پیشرفت مناسبات به گونه‌ای بوده است که کشور ما کمترین سهم را از بازارهای جهانی داشت.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سهم ایران از ارزش افزوده زنجیره حمل و نقل کالا و تجارت گفت: بسیار مهم است که ما از این فرصت اقتصادی به وجود آمده به درستی استفاده کنیم و این بار که شاهد تغییر آرایش از دریای خلیج فارس به دریای عمان هستیم، از فرصت‌های از دست رفته به نحو مطلوبی بهره گیری کنیم. مهم این است که چه سهمی را از افزوده زنجیره حمل و نقل کالا داشته باشیم و این به سیاست‌ها، برنامه‌ها و آمادگی ما برای این موضوع بر می‌گردد و باید حداکثر هم افزایی و همگرایی در درون کشور اتفاق بیفتد.

به گفته او «البته تمامی ایران ماهیت لجستیکی دارد»

توسعه زیر ساخت‌ها، از مهم‌ترین مسائلی می باشد که در راستای تحقق این راهبرد در چابهار انجام شده است. بندر با ظرفیتی به بهره‌برداری رسید و در جهت یکسان‌سازی قوانین و مقررات، از سال گذشته جزو مناطق آزاد محسوب می‌شود. برای کسی که به عنوان سرمایه‌گذار می‌خواهد در این منطقه حضور داشته باشد یکسان‌سازی قوانین در راستای سهولت در تجارت امر مهمی است.

وی تاکید کرد: در توسعه زیرساخت‌ها، زیرساخت‌های حمل ونقلی با سرعت خوبی پیش می‌رود. در طرح جامع لجستیک کشور بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک است و برنامه‌ریزی‌ها و طراحی ها به گونه ای صورت گرفته است تا بتواند پیوندهای لجستیکی و حمل ونقلی را به درستی اجرا کند.

ایشان با اشاره به اینکه راه آهن پیشرفت خوبی در این منطقه داشته و ریل گذاری‌ها انجام شده است افزود: همچنین وزارت راه و شهرسازی برنامه مفصلی برای توسعه جاده‌ها در این شهر پیش‌بینی کرده است. طرح باند دوم جاده‌ها در قطعات مختلف بیش از 20 نقطه آغاز شده است و این اقدامات یعنی اینکه ما برای بهره‌برداری بهتر و بیشتر در منطقه چابهار آماده می‌شویم.

کردی با ذکر اینکه منطقه آزاد چابهار از همان ابتدا هیچ مرز رسمی نداشت اما در طرح توسعه برای آن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: اکنون منطقه آزاد چابهار همزمان زیرساخت‌های بندر، جاده، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده منطقه آزاد را دارد و این بدان معناست که چابهار در سند لجستیک کشور به عنوان یکی از چهار شهر لجستیک عنوان شده و اکنون ظرفیت رقابت در عرصه بین‌المللی در کنار رقبایی که در همسایگی ما درحال برنامه‌ریزی هستند، بوجود آمده است.

به اعتقاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نخستین و مهمترین شهر لجستیکی ایران «چابهار» است، چراکه در ورودی کشور واقع شده است و مرکز توزیعی برای همه هاب‌ها (شبکه‌ها)، شهرها و مراکز لجستیکی دیگر به شمار می‌رود.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *