پدر مهندسی عمران

جان اسمیتون پدر مهندسی عمران

جان اسمیتون خودش را به عنوان اولین مهندس عمران معرفی می کرد و او را به عنوان پدر مهندسی عمران می شناسند. وی در ۸ ژوئن سال ۱۷۲۴ میلادی در انگلیس متولد شد.

اسمیتون بعد از تحصیل در مدرسه راهنمایی لید، به شرکت حقوقی پدرش پیوست، اما برای تبدیل شدن به یک سازنده ابزار ریاضی (کار با هنری هیندلی)، توسعه ابزارهای دیگر، سنسوری برای مطالعه انبساط مواد و … آنجا را ترک کرد. مهندسی ایران

 

پدر مهندسی عمران

وی در سال ۱۷۵۳ به عنوان یکی از اعضای انجمن سلطنتی انتخاب شد و در سال ۱۷۵۹ مدال کوپلی را برای تحقیقاتش در مکانیک چرخ‌های آبی و آسیاب‌ها بادی برد. مقاله‌ی او در سال ۱۷۵۹ «یک تحقیق آزمایشی در مورد قدرت طبیعی آب و باد برای تبدیل میلز و ماشین‌های دیگر وابسته به حرکت دایره‌ای» بود که رابطه‌ی بین فشار و سرعت برای حرکت در هوا را مورد بررسی قرار می‌داد که او در نهایت توانست به ضریبی به نام «ضریب اسمیتون» برسد. ضریب اسمیتون در واقع توسعه یافته معادله بالابر استفاده شده توسط برادران رایت است که رابطه‌ی آن به شکل زیر است:

L: دامنه بالابری

K: ضریب اسیمتون= ۰٫۰۰۵، که مقدار آن است که توسط اسمیتون تعیین شده است و بعدا توسط برادران رایت به ۰٫۰۰۳۳ اصلاح شد.

Cl: ضریب بالابر

A: مساحت بر حسب فوت مربع

اسمیتون همچنین در تاریخ به کشف و توسعه‌ی سیمان مدرن معروف است که کار او در نیازهای ترکیبی مورد نیاز در به دست آوردن آهک هیدرولیکی منجر به اختراع سیمان پرتلند شد. سیمان پرتلند منجر به ظهور مجدد بتن به عنوان یکی از مصالح مدرن ساختمانی شد.

اسمیتون به سفارش انجمن سلطنتی سومین فانوس ادی استون را طراحی کرد (۱۷۵۹-۱۷۵۵). او پیشگام استفاده از آهک هیدرولیکی (یک نوع ملات که در زیر آب قرار می‌گیرد) و توسعه روشی شامل بلوک‌های جفتی گرانیتی در ساختمان فانوس دریایی بود.

او پیشگام استفاده از آهک هیدرولیکی در بتن با استفاده از سنگریزه‌ها و پودر آجر به عنوان سنگدانه است. اسمیتون شریک انجمن لونار شده بود از برجسته ترین اثر او می توان به ساخت فانوس دریایی بر روی صخره های ادی استون نام برد که در محلی با امواج سهمگین و طوفان های شدید قرارگرفته است لازم به ذکر است که قبل از این فانوس دریایی دو فانوس دیگر در این محل ساخته شد که توسط طوفان از بین رفت.

او یک مهندس مکانیک توانا و یکی فیزیکدان برجسته بود که مسئولیت طراحی پل‌ها، کانال‌ها، بندرها و فانوس‌های دریایی را نیز داشت.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *